מאגר אל תתקשרו אליי: איך זה עובד?

שיווק הוא פעילות אשר מחייבת טאקט. לא ניתן להכריח אנשים לרכוש מכם ואם "לוחצים” יותר מדי בניסיונות השיווק והמכירה, עלולים ליצור אנטגוניזם ולקבל את התוצאה ההפוכה מהמבוקשת. עסקים נופלים מדי פעם למלכודת זו בלי כוונה ויש גם מי שפועלים בשיטות של ספאמרים כגישה קבועה, מתוך החישובים שלהם. בכל מקרה, נושא מאגר "אל תתקשרו אליי" משמעותי כמעט לכל עסק באשר הוא. מדוע? במה מדובר? ומהן ההשלכות המעשיות של מאגר זה עבור עסקים?

אל תתקשרו אליי!

אם ניגש היישר ללב העניין: כעסק, אסור לכם להתקשר אל אנשים אשר מספר הטלפון שלהם מופיע במאגר מיוחד לנושא זה. ליתר דיוק – אסור לכם להתקשר אל מספרי הטלפון שמופיעים בו. כל זאת, על פי חוק חדש שנכנס לתוקף בינואר 2023 – תיקון 61 לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א -1981. הקונטקסט הרחב יותר, הוא מגמה כזו במדינות רבות ברחבי העולם. בישראל, זו היא רגולציה חדשה אשר מנסה לתת פתרון מעשי ויעיל, לנושא שיחות הספאם. אלה הן שיחות שיווקיות, אשר מגיעות פעמים רבות לאנשים שלא ביקשו לקבל אותן. גרוע מכך – פעמים רבות אנשים לא מעוניינים בשיחות כאלה בכלל והמתקשרים עושים זאת למרות זאת, גם כשהם יודעים שלא מעוניינים בשיחה וגם אם הלקוח חזר וביקש שלא להטריד אותו. לעתים, ספאמרים מעבירים פרטים של לקוחות פוטנציאליים כאלה מאחד לשני, כך שמי שכבר הוריד מעל גבו חברה מטרידה אחת, מוצא עצמו קורבן לחברה אחרת. אז המדינה החליטה לשים סוף לתופעה המכוערת הזו או לפחות לנסות. זאת, כאמור, באמצעות מאגר "אל תתקשרו אליי" והחוק המחייב שמתייחס אליו.

 

 

חשוב לדעת

מה שיש לדעת בנידון הוא כעקרון לא הרבה, אבל חשוב לעסקים לשים לב לפרטים הבאים:

  • מאגר גדול – מבחינת הצרכנים, המנגנון של הוספת פרטיהם למאגר "אל תתקשרו אליי" קל ומהיר מאוד. הדבר מבוצע דרך אתר ייעודי לכך, של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה. לכן, המאגר זוכה לפופולאריות רבה. אל תזלזלו בו! יש סיכוי לא קטן, שמספרים אליהם אתם מנסים לחייג כלולים בו.
  • המאגר דינאמי – מאגר זה משתנה כל הזמן. לכן, עסקים צריכים דרך לבדוק בו את המצב נכון לרגע שבו הם שוקלים להוציא שיחה.
  • הפרה עולה ביוקר – כל הפרה של החוק, עשויה להוביל לקנס 46,080 ש"ח. ללא ספק סכום גדול למדי עבור שיחת טלפון!
  • קל לתבוע – אם עסק מתקשר שלא כחוק למי שנמצא במאגר, אותו אדם יכול די בקלות להגיש תלונה על כך לרשות להגנת הצרכן.
  • יש מצבים בהם מותר להתקשר – אם מספר טלפון מסוים נמצא במאגר, אך זהו גם מספר של לקוח שלכם שהשאיר הודעה שתחזרו אליו לשם מתן תמיכה טכנית, מותר להתקשר אליו. זו דוגמה לאחד המצבים, בהם בכל זאת מותר להתקשר. הרעיון הבסיסי פשוט: שיחות למי שבמאגר סתם לשם ניסיון מכירה – אסור. שיחות מסיבות לגיטימיות כמו שהדגמנו – מותר.
  • ייעוץ מקצועי – בכל מקרה של ספק ולאור הקנס הגבוה, כדאי וניתן להתייעץ עם עורך דין שעוסק בכך.

מה הפתרון?

מעבר לפנייה לעורך דין, עסקים צריכים גם ובכל מקרה להתארגן להתמודד עם נושא זה ברמה הטכנית. הרי לא סביר, בחברות גדולות בוודאי, להתחיל לבדוק ידנית כל מספר שאליו רוצים להתקשר. אך להתמודדות עם חוק חדש זה, יש פתרון טכני נוח ומתקדם. זהו פתרון מובנה, במסגרת המרכזייה הוירטואלית של חברת Voicenter.

לסיכום

עשו לעצמכם טובה והבטיחו שאתם מתמצאים בדרישות החוק ושיש לכם פתרון יעיל לממש זאת באופן קבוע.