הקהילה היהודית בהודו: הכול על אורח החיים שלה

יהדות הודו, מה אתם יודעים עליה? האם בתוך הארץ רבת התרבויות הזו יש מקום לאורח חיים יהודי? עשינו מחקר מעמיק על יהודי הודו וחזרנו עם מגוון תשובות. ואכן יש יהודים בהודו, והם מתחלקים לשלוש קבוצות: הבגדדיים, יהודי קוצ'ין וקהילת "בני ישראל".

אז לפני שאתם מתכננים לברר איך מוצאים אשרת כניסה להודו, בואו נגלה ביחד מה קורה בהודו היום בנוגע לקיום חיים יהודיים? אנחנו כאן עם המידע הרלוונטי.

יהודים בהודו

הודו מונה כיום 1.07 מיליארד בני אדם, אולם אין נתונים רשמיים על מספר היהודים מתוך כלל התושבים בהודו. ידוע רק כי בשנת 1996 חיו בהודו 900,000 נפש ומתוכם כ-5,000 יהודים.

הודו לא גילתה כמעט אף פעם יחס אנטישמי כלפי האזרחים היהודים, למעט בתקופת השלטון הפורטוגלי. היהודים, בשונה ממדינות רבות בעולם, מעולם לא סבלו מרדיפות, וגם מצבם הכלכלי לרוב היה משופר. יש הסוברים כי בשל הסובלנות הרבה אותה גילו ההודים כלפי בני הדת היהודית, יהודים רבים בעיקר במיקומים בהם התגורר מיעוט יהודי, אינם מודעים למשמעות יהדותם, למרבה הצער.

אורח חיים יהודי בהודו

שמירת שבת

יהודים רבים אינם שומרים את השבת בהודו וזאת מפני שיום שבת מהווה יום עבודה רשמי בהודו.

שמירת המועדים

בניגוד לעבודה בשבתות, מקומות עבודה רבים כן מאפשרים לעובדיהם להיעדר בימי החגים הקבועים בדתם, ועל כן ניתן למצוא יהודים הודים בבתי כנסיות בחגים, בראש השנה וביום הכיפורים.

נוסח התפילה

נוסח התפילה בבתי הכנסת בהודו הוא לפי מנהגי עדות המזרח והספרדים והתפילה נאמרת בעברית. בבתי כנסת אלו ניתן למצוא סידורי תפילה המתורגמים גם לאנגלית, וכן בבית הכנסת של קהילת "בני ישראל" יש תרגום גם למארטהית. כמו בתפוצות רבות בגולה, חלק מהיהודים מכירים את מילות התפילה ויודעים לקוראן ואף לשיר אותן, אך לרוב, אינם מבינים את משמעותן.

הקהילה היהודית בהודו: הכול על אורח החיים שלה

עריכת ברית מילה

במומביי מתגוררים 3 מוהלים והם נעים ברחבי הודו לערוך ברית מילה ליהודים מכל קצוות הארץ.

שמירת כשרות

קשה עד מאוד להשיג בשר כשר בהודו, יש להתאמץ בשביל כך מאוד, ולכן ישנן משפחות המעדיפות להימנע מאכילת בשר והן ניזונות מתפריט צמחוני ומדגים. בגדול, רמת שמירת הכשרות שונה מאדם לאדם.

נישואים יהודיים בהודו

הפזורה היהודית במומבאי גורמת למיעוט מפגשים בין צעירים מיהודי הודו, מה שמעלה את אחוזי ההתבוללות בקרב הצעירים היהודים בהודו. משערים כי אחוז ההתבוללות עומד היום על 10% עד 15% מכלל נישואי היהודים. משפחות רבות מודאגות מהמגמה המצערת, ולכן ניתן לראות כי יש עלייה במספר המהגרים מהודו לארץ ישראל.

העלייה לארץ מקרב יהודי הודו

כ-100 עד 200 איש מיהודי הודו עולים מדי שנה לארץ, אולם מאז שנפתח הקו האווירי בין מומבאי לישראל, תכפו מאוד הטיסות הלוך ושוב לביקור של קרובי משפחה בארץ ולהעמקת הזהות היהודית.

לסיכום

קשה לסכם ולומר כי אורח החיים היהודי בהודו מספק מקום מגורים אידיאלי עבור יהודים דתיים. הקושי בשמירת השבת, חוסר הידע, מורכבות שמירת הכשרות ועוד מעוררים שאלות לגבי ההתיישבות במקום, למרות העבר העשיר, הודו כיום רחוקה מלקיים אורח חיים יהודי מומלץ עבור שומרי תורה ומצוות.