בעלי אתר דתיים או כאלה שהאתר שלהם פונה לקהל דתי, עשויים להתחבט במגוון נקודות הלכתיות בנושא זה. לגבי אתרי מכירות, עולות באופן טבעי שאלות לגבי פעילותם בשבת. במה זה מתבטא?
נושא מורכב
לנושא זה יש למעשה לפחות שלושה סוגי היבטים מרכזיים, שונים למדי – הלכתיים, טכניים ושיווקיים. עוד על כך, שאלנו את עידן בן אור, מומחה מוביל בתחום שיווק וקידום אתרים. עידן מתמחה, בין השאר, בבניית אסטרטגיות לשיווק מחוץ לקופסא. ואכן, ההיבטים ההלכתיים של תפעול אתרים, בהחלט מחייבים לחשוב על הדברים מעט אחרת.
ברמה ההלכתית
נושאים אלה עולים לרוב קודם כל מההיבט ההלכתי, אם אתם דתיים או שקהל היעד לאתר כולל ציבור דתי רחב יחסית. זאת, הן לגבי שבת והן לגבי חגי ישראל. כעקרון, השאלה איננה חדשה, מאחר שיש מזה שנים רבות מכשירים שונים שזמינים לשרות הקהל הרחב באופן רצוף. כספומטים למשל. המשתמש באתר כלשהו בשבת, הוא עובר העבירה ולא בעל האתר, מאחר שאתר פועל במילא ברצף. האתר אינו מופעל במיוחד בשבת. אבל מעוניינים לצמצם מקרי חילול שבת, גם על ידי משתמשי האתר היהודים. לגבי אתר מכירות, מתווסף גם ההיבט של רווח בשבת. בכדי שלא לעשות רווח בשבת, ניתן להשלים את קבלת התשלום אחרי יציאת השבת. כמובן, ניתן ליידע את הלקוח על כך מראש, כך שהוא יבין שהוא לא מביא את בעל האתר לעבירה של עשיית רווח בשבת. מדובר בנושא מורכב למדי, שיש לגביו דעות שונות. להמחשה: יש האומרים שמותר לא לחסום את האתר בשבתות, אם הוא פונה בעיקר ליהודים שומרי מצוות. אחרים מתירים להשאיר פתוח, במידה ויש אתרים מקבילים של גויים, שהלקוח הפוטנציאלי יוכל לקנות אצלם בשבת. הדברים תלויים גם באופן שבו עובד כל אתר ובמיוחד במנגנוני המכירות ואספקת הסחורה שלו. ממחישה זאת למשל דעה מפורטת של הרב בנימין חותה בשאלה זו, ביחס לחנויות באמזון ישראל (התפרסמה באתר "כיכר השבת").
ברמה הטכנית
אחרי שמבינים מה רוצים לעשות באתר לאור התובנות ההלכתיות, עולה השאלה הטכנית, האם ניתן לעשות זאת ובמה הדבר יהיה כרוך? לסגור את אתר המכירות בשבת למשל, בהחלט ניתן ולא מורכב מבחינה טכנית. ישנם תוספים שונים לוורדפרס שמאפשרים זאת. כמו כן, יש שירותי אינטרנט שמסייעים בכך (שם בולט בהקשר זה, הוא למשל HolyClock). מה לגבי כניסה לאתר ממיקום גיאוגרפי אחר, שבו השבת לא נכנסה עדיין? גם לכך ישנם פתרונות טכניים, שמזהים את מיקום הגולש ומתאימים את הסגירה בהתאם.
מהיבט השיווק
אתר שומר שבת בוודאי מעיד על הליכה לקראת הגולשים הדתיים שלו, מה שיתקבל מן הסתם בחיוב ויתרום לתדמית העסק הטובה. "טוב שם משמן טוב" כידוע וזה טוב בוודאי גם מהיבט השיווק. הלקוחות עשויים להעדיף אתרים מסוג זה ולפרסם אותם מפה לאוזן, דבר שבולט במיוחד במגזר החרדי. אבל האם יש לכך השלכות נוספות, מהיבט השיווק או מתחומים שמשליכים עליו כמוניטין או תדמית? כמובן, אם האתר מנוטרל, לא תוכלו להשתמש בו כחלק מתהליכי שיווק בשבת. למשל, להפנות אליו לקוחות שלוחצים על פרסומות שלכם. מה לגבי השפעה על קידום אתרים? האם זה מפריע לכניסת הסורקים (רובוטים) של מנועי החיפוש לאתר? התשובה היא, שזה יפריע אם תנטרלו את האתר בכלל בשבת. זה לא יפריע, אם האתר יעלה כרגיל, אבל יציג הודעה שמסבירה שהוא לא משרת את לקוחותיו בשבת.
לסיכום
כפי שראינו, יש לנושא זה, הפשוט לכאורה, לא מעט היבטים. עבור מי שמפעיל אתר מסחרי, מומלץ להתעמק בכך ולמצוא את הפתרונות הטובים ביותר עבור האתר שלו.