רישום בטאבו: מה זה אומר?

אם יצא לכם לעשות עסקת נדל"ן או רק להתעניין לגבי אחת, נראה שכבר יצא לכם לשמוע את המונח "רישום בטאבו" נזרק לאוויר. עם זאת, האם אתם יודעים במה מדובר, מהן תתי המשמעויות, או כיצד התהליך מתנהל? הגיע הזמן ליישר קו, הגיע הזמן להכיר לעומק מונח משמעותי שעשוי להשפיע בצורה ניכרת על הכדאיות של עסקת נדל"ן. מה אם כן חשוב לדעת בנושא ואף מהי הערת אזהרה ומדוע היא כה קריטית לגבי סגירת עסקה? מוזמנים לצלול עמנו פנימה אל תוך עולם של מושגי נדל"ן ודגשים חשובים.

שני מונחים שחייבים להכיר!

כבר בחרתם נכס, השוויתם מחירים, עשיתם בדיקת רקע, נעזרתם בשמאי מקרקעין ועתה עומדים לסגור עסקת נדל"ן? רגע לפני עליכם להבין מהו רישום בטאבו ואף מהי התחלת רישום הערת אזהרה אונליין. זקוקים לסיוע? ובכן רישום נכס בטאבו מתייחס לשלב הכמעט סופי בעת רכישת נכס, כאשר הרעיון הוא לבסס את המעמד של הרוכש כלפי הנכס – להצהיר על בעלות חוקית. באשר להערת אזהרה, נסביר שאם היא קיימת במרשם המקרקעין, נראה שיש ברקע סוג של התחייבות שנוגעת לזכות על הקרקע, או הערה שמגדירה שימוש מאוד מסוים בקרקע. מהי המשמעות? שלא תוכלו להשלים את העסקה הרצויה!

הערת אזהרה

בין היתר ציינו שיש לבצע רישום הערת אזהרה, ועל כן נעצור לציין כיצד מבצעים את הפעולה, אך ראשית נסביר שאם מתקיימים תנאים שעשויים למנוע לסגור עסקה, הכרחי לבצע רישום הערת אזהרה בנכס. פעולה זאת יש לבצע בלשכת רישום המקרקעין, כך שאם יש בעיה שנוגעת לסגירת עסקה נדל"נית, זוכים לדעת על כך בזמן. כמו כן, גם לאחר שבעל הנכס מתחייב למכור, תיכנס לפעולה הערת אזהרה, וזאת מתוך מטרה למנוע ניסיון למכור נכס באופן כפול. כאן ראוי לציין שניתן לסגור את הפינה באופן יעיל ונוח, באופן מקוון, אם כי על מנת להשלים זאת הכרחי להיעזר בשירות של עורך דין מקרקעין.

 

 

תתי סוגים

ממש כפי שיש מגוון סוגים של הערות אזהרה, כך גם ראוי לדעת שיש 3 סוגי מרשמים שנוגעים לנכסי מקרקעין. יש סוג שנוגע לחברה משכנת. יש סוג שנוגע לרשות מקרקעי ישראל ויש סוג שנוגע לטאבו – לשכת רישום מקרקעין. עוד ראוי לציין שהנהלים בנושא נוטים להשתנות בתדירות די גבוהה, כך שתמיד יש לבחון מהם הנהלים העדכניים ביותר. עם זאת, נעצור להסביר שבאופן כללי נדרשים ליישר קו עם הדרישות שנוגעות לרשות מקרקעי ישראל. בין היתר זה אומר שנדרשים להגיש רשימת מסמכים, כולל טופס בקשה להעברת זכויות, צילומי תעודת זהות, העתק של ייפוי כוח, עותק של הסכם מכר, אישורי מיסים, תצהיר בדבר היעדר חריגות בנייה, שטרי העברת זכות שכירות וטופס שנוגע למשכנתא. לאחר שמצרפים את סך המסמכים הנחוצים יש לפנות לעו"ד, וזאת על מנת שיאשר העברת זכויות. לאחר שמסיימים עם סך השלבים שציינו, יש לוודא שהרישום בוצע בהצלחה – בנקודה זו מוטב להפיק דו"ח "אישור זכויות".

סטטוס זמני

מה קורה אם הנכס מנוהל בספרי חברה משכנת? במקרה שבו הנכס מצוי ב"תחנת ביניים" עד שיירשם כראוי בטאבו, מומלץ לבקש ממנהל מקרקעי ישראל הודעה בדבר "רישום זכויות בנכס". כמו כן, אם הנכס רשום בטאבו, נדרשים להפיק נסח טאבו עדכני. פה ראוי לדעת שכל חברה משכנת עשויה לדרוש מסמכים מעט שונים. אלו יכולים לכלול תצהיר, תצהיר מוכר, תצהיר לווה וכדומה. העסק מתחיל להתבהר, אך בו זמנית רק מבהיר עד כמה הנושא סבוך? הכי פשוט להתנהל לצד עורך דין שמתמחה בתחום ולסגור מגוון משימות מורכבות באופן מקוון שנתמך בליווי משפטי. בהצלחה!